Ny forskningsartikkel om overlappende klimapolitikk
Orvika Rosnes har i samarbeid med Brita Bye, Kevin R. Kaushal og Hidemichi Yonezawa ved SSB og Karen Turner ved Centre for Energy Policy, University of Strathclyde, publisert en ny artikkel i Environmental and Resource Economics: «The Road to a Low Emission Society: Costs of Interacting Climate Regulations».
Transport er en av de viktigste kildene til klimagassutslipp. I Norge utgjør utslippene fra transport omtrent en tredjedel av de samlede klimagassutslippene. Klimapolitiske virkemidler rettet mot transport består ofte av en blanding av generelle virkemidler (som felles utslippspris) og sektorspesifikke reguleringer (som støtte til elbiler).
Vi undersøker virkninger og kostnader ved slik overlappende klimapolitikk i Norge: et utslippstak for innenlandske ikke-kvotepliktige sektorer (som medfører en felles utslippspris) og målet om at alle nye privatbiler skal være elbiler i 2030. Vi kombinerer analysen av en ambisiøs klimapolitikk, detaljert modellering av elbiler i privat transport og økt elektrifisering av økonomien i et konsistent modellrammeverk for hele økonomien.
Vi finner at en slik overlappende klimapolitikk mer enn fordobler kostnadene ved å nå et klimamål, sammenlignet med en felles utslippspris for ikke-kvotepliktig sektor. Når husholdningene går over til elbiler er det mindre behov for utslippsreduksjon i andre sektorer. Derfor kan de dyreste utslippsreduserende tiltak i andre sektorer unngås. Dette fører til lavere utslippspris i ikke-kvotepliktig sektor: karbonprisen er om lag halvparten av hva den måtte være uten elbilmålet. Den lavere utslippsprisen kommer alle andre i ikke-kvotepliktig sektorer til gode, på bekostning av husholdningene.
Likevel er de totale kostnadene for samfunnet større på grunn av høye kostnader i privat transport, selv om de dyreste utslippsreduksjonene i ikke-kvotepliktige sektorer unngås. Velferdskostnaden mer enn dobles og BNP-tapet er dobbelt så stort som ved felles utslippspris. For å nå målet om at alle nye privatbiler skal være elbiler i 2030 må dagens gunstige elbilpolitikk forsterkes markant. Samfunnet vil tjene på at en større del av utslippsreduksjonene tas i andre sektorer, og at ikke alle må kjøpe elbil.
Virkningene avhenger selvsagt av en rekke nasjonale forhold, slik som forholdene på kraftmarkedet, hvor stor andel av husholdningenes energibruk elektrisitet utgjør i utgangspunktet og elektrifiseringsgraden av resten av samfunnet. Man kan hevde at Norge er i særstilling her. Men selv om størrelsen på effektene avhenger av landspesifikke forhold, består hovedkonklusjonen: en kombinasjon av delvis overlappende politikk øker kostnadene ved utslippsreduksjon, siden man setter den mest effektive politikken til å redusere utslipp – felles utslippspris – delvis ut av spill.
Hele artikkelen er tilgjengelig her: The Road to a Low Emission Society: Costs of Interacting Climate Regulations | Environmental and Resource Economics (springer.com)